Autopurkaamoja on paljon, mutta takuupurkaamot panostavat siihen, että ympäristö otetaan huomioon. Se tarkoittaa, että kaikki vaaralliset aineet sekä osat varastoidaan erillisvarastoihin. Ongelmajätteeksi luokiteltavat nesteet toimitetaan käsittelyyn ongelmajätelaitokseen. Myös renkaille on valtakunnallinen kierrätysjärjestelmä. Kaikki käyttökelvoton metalliromu, mitä autoista jää, lähetetään murskauslaitokseen. Sen kautta ne päätyvät raaka-aineeksi uusille tuotteille. Kaikki käyttökelpoiset osat irrotetaan ja myydään eteenpäin. Näiden purkuosien hinta on suunnilleen 30-60 prosenttia uuden varaosan hinnasta.
Takuupurkaamot noudattavat EU:n direktiiviä
Autonromujen kierrätys on pakollista EU:n alueella ja sitä varten on oma direktiivinsä. Se tuli samaan aikaan voimaan uuden jätelain kanssa vuonna 2004. Tosin autoja on Suomessa purettu jo sotavuosista lähtien, joten mistään uudesta tilanteesta ei ollut kysymys. Varsinkin vanhempiin autoihin saa purkaamoilta osia. Tosin joskus se vaatii hiukan enemmän viitseliäisyyttä, jos niitä joutuu etsimään vähän kauempaa.
Kierrätystyö, jonka autopurkaamot tekevät, auttaa myös luontoa pysymään siistinä. Kolariauton on parempi päätyä sinne kuin omalle kotipihalle luonnonhelmaan. Lisäksi purkuosien uudelleenkäyttö on osa kierrätystä eikä välttämättä vanhaan autoon edes kannata ostaa enää uusia osia. Useissa tapauksissa uuden osan hankkiminen tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin mitä auton sen hetkinen arvo on. Hankkimalla purkuosan, suorittaa osuutensa kierrätyksestä.
Mikä on takuupurkaamo?
Takuupurkaamot toimivat virallisina vastaanottopisteinä romuautoille. Niissä hoidetaan esikäsittely sekä kirjoitetaan romutustodistus. Sen pohjalta ajoneuvo voidaan poista ajoneuvorekisteristä. Romuttaminen tapahtuu laillisesti eikä siinä tapahdu mitään väärinkäytöksiä. Direktiivi määrää tarkasti esikäsittelystä, kierrätyksestä sekä säilytyksestä. Näillä purkaamoilla ovat tarpeelliset laitteet ja osaaminen siihen, että työ tehdään jätehuoltolain ja direktiivin mukaisesti.