Monet erilaiset instanssit pitävät yllä listaa, josta selviää autojen viat. Autojen vikalista kertoo omaa kieltään siitä, mikä on kunkin menopelin ongelma. Joidenkin automerkkien ongelmat ovat vähäisiä ja autolla saakin ajaa suhteellisen pitkään ennen kuin isompia korjauksia tulee. Toisissa taas ilmenee niitä jo takuun aikana eli auton ollessa vielä uusi. Moni lukeekin vikalistoja sillä silmällä, kun on hankkimassa itselleen käytettyä autoa. Mieluummin tietysti osaa sellaisen kulkuneuvon, jossa on vähän vikoja.
Autojen vikalista koostetaan katsastusasemilla
Yksi ryhmä, joka koostaa hyvin luotettavaa vikalistaa, on katsastusasema. Katsastusmiehet katselevat autoja päivittäin, joten he, jos ketkä, pystyvät listaamaan hyvinkin tarkasti eri automerkkien ongelmat eri ikäisinä. Katsastuksessa suhteellisen uusikin auto voi saada hylkäyksen, jos vikaa on etuakselistossa tai käyttöjarrussa. Vanhemmissa autoissa hylkäyksen saa, jos syynä on etuakselisto, jousitus tai iskunvaimennus.
Tyyppiviat ovat luku sinänsä ja ne eivät sinällään katso auton ikää. Se voi ilmetä jo muutaman kuukauden ajon jälkeen ja siinä tapauksessa auto onkin pahimmassa tapauksessa hinattava merkkikorjaamolle. Toisinaan tyyppivika voi olla jopa sellainen, että jonkun merkin tietyn vuosimalliset autot pyydetään korjaamolle valmistajan puolesta. Joskus taas korjaamo laittaa auton omistajan huolimattomuuden piikkiin jopa tyyppivikoja.
Mitä hyötyä vikalistasta on?
Vikalistoja kannattaa seurata ainakin silloin, jos on ostamassa itselleen uutta tai käytettyä autoa. Listoista voi suhteellisen suoraviivaisesti nähdä, millaisiin korjauksiin on hyvä varautua. Välttämättä kaikki viat eivät toistu kaikissa merkin autoissa, vaan esimerkiksi tietyssä vuosimallissa. Paljon riippuu myös siitä, kuinka paljon autolla on ajettu siihen mennessä. Listoja on silti hyvä tutkia ja vertailla myös eri automerkkien välillä.