Museoautot – miten sellaisen arvon saa autolleen?
Museoautoksi luokitellaan auto, jonka valmistumisesta on kulunut vähintään 30 vuotta. Tämä kriteeri ei yksin riitä, vaan muitakin asioita tulee ottaa huomioon. Usein auto on käynyt läpi suuren muodonmuutoksen, eli se on purettu osiin ja sitten koottu uudelleen, tai sitten auto on säilynyt onnellisesti edelleen alkuperäisessä kunnossa. Museoautot harvemmin välttyvät kunnostamiselta, koska 30 vuotta on pitkä aika. Kunnostamisen lisäksi tarvitaan todistus museoautojärjestön valtuuttamalta tarkastajalta. Vielä käynti katsastusasemalla, joka tekee muutoskatsastuksen ja sitten menopeli on valmis tien päälle ihasteltavaksi.
Museoautot ja niiden kunnostaminen
Kun ensi kertaa lähtee hakemaan museoauton leimaa ei välttämättä tiedä, mitä kaikkea autolle pitää tehdä. Autokorjaamot tarjoavat kattavasti palveluita ja niitä on tarjolla laajalti ympäri Suomen. Alla olevalta listalta löytyy tyypilliset korjaustoimenpiteet, joita museoautoille tehdään:
- Pelti- ja korityöt
- Auton maalaus ja ulkopuolinen ehostus
- Museoauton sisätyöt, kuten verhoilu ja puhdistus
Museoautot on suosittu harrastus
Museoautot kiehtovat kymmeniä tuhansia suomalaisia auton harrastajia ja harrastajien määrä on kasvussa. Harrastus voi olla myös aikamoinen rahareikä, nimittäin me kaikki tiedämme, että auton korjaaminen ei ole halpaa puuhaa. Kun autolle halutaan hakea museoautoleima, kustannukset voivat yllättää, kun ei välttämättä etukäteen osata arvioida, miten paljon töitä autolle pitää tehdä. Kannattaa tutustua moottorikoneistamo -sivuun, josta löytyy tietoa auton moottorin vikojen korjaamiseen ja sopivien auton varaosien hankintaan.
Museoautot on varmasti sellainen harrastus, joka vie mennessään ja siitä löytyy aina uusia puolia. Halutessaan siinä pääsee monipuolisesti tekemään erilaisia töitä. Huoltoja ja kunnostamista voi harrastaa myös omassa autotallissa ja tehdä kaiken itse tai sitten käyttää ammattilaista osittain tai kokonaan apuna. Erilaisten kerhojen, kokoontumisten ja tapahtumien kautta tutustuu uusiin ihmisiin. Tätä kautta kertyy taas uusia kokemuksia ja vinkkejä oman museoauton huoltoon, korjaamiseen tai hankintaan. Jotkut harrastajat omistavat useampia museoautoja ja niille on hankittu jopa omia autohalleja säilytystä varten.
Museoautot ja vaihtoehtoisia tapoja ihailla niitä
Jos ihan vielä oman museoauton hankinta ei ole ajankohtainen, voi niitä ihailla muillakin tavoilla. Monissa Suomen kaupungeissa järjestetään erilaisia tapahtumia, joihin museoautojen harrastajat ajavat upeat ajokkinsa paikalle. Tapahtumiin osallistuminen onkin oiva tapa tutustua alan harrastajiin. Silloin on helppo kysyä neuvoa harrastajilta, päästä näkemään sekä ehkä kokemaan, millaista museoauton kyydissä on. Eri tapahtumien kautta voi löytyä myös se oma iki-ihana museoauto tai vaikka joku kimpassa ostettava menopeli. Suomesta löytyy myös useita automuseoita, joissa pääsee tutustumaan autoihin ja niiden historiaan.
Jokaisella museoautolla on oma tarinansa ja jokaisen auton tarina on ainutlaatuinen. Tarinat ovat mielenkiintoista kuultavaa ja me haluamme kuulla tarinoita. Pelkästään museoauton korjaaminen ja kunnostaminen on oma tarinansa, josta löytyy monia käänteitä suuntaan, jos toiseen. Museoautoilu on harrastus, jossa oppii ja kehittyy sekä tutustuu ihmisiin. Toki tulee ottaa huomioon se, että tätä harrastusta ei voi kovin pienellä budjetilla tehdä. Mutta kyllähän se hienolta tuntuu, kun näkee ihastuneita katseita kruisaillessa museoautolla pitkin katua.